30 éves múlt jövoidoben – Piac és Profit

Számtalan, a kilencvenes években alakult hazai vállalkozás néz szembe mostanában a generációváltás kihívásával. Számukra is mintául szolgál az idén 30 éves jubileumát ünneplo Kulcs-Soft története. Az alapítóval, Kulcsár Tiborral és a vezérigazgatóval, Szabó Ervinnel beszélgettünk átadásról, átvételrol és a cég elott álló újabb harminc évrol.

Akkor kell a céget másra bízni Kulcsár Tibor szerint, amikor úgy látjuk, az új ember jobban irányítaná a muködést, mint az alapító. Olyan ez, mint amikor a gyerekünket átadjuk a tanárnak.

Kulcsár Tibor: – Mi vállalkozók álmodozók vagyunk, ezért hoztunk létre céget. Megalkottuk, neveltük, egészségessé és nyereségessé tettük. De eljön az a pont, amikor az a feladat, hogy egészségben tartsuk: megmaradjon a lendülete, a nyereségessége, a jó hangulata. És lehet, hogy erre már nem a tulajdonos a legalkalmasabb személy, hiszen ot az érzelmei vezérlik. A Kulcs-Softnál már jövoidoben fogalmazunk: az elozo harminc évre alapozva a jövot építjük közösen Szabó Ervinnel.

Mennyi ideig tartott az átadás- átvétel idoszaka, és mi volt a munkamegosztás?

K. T.: A döntés elott két évvel már nézegettem a szóba jöheto jelölteket, köztük Ervint is. Az volt a kérdésem, hogy örülnék-e, ha öt év múlva o nyilatkozna, mint a társaság vezérigazgatója. A válaszom igen volt, elkezdtünk tárgyalni 2016-ban. Fél év kellett ahhoz, hogy nagyon pontosan lefektessük az elveket, amelyek mentén együtt dolgozunk majd. Ez az alapító és az új vezeto feladata. A változást viszont Ervinnek kellett átvinnie a szervezeten: átültetni a folyamatokba, tudatosítani a munkatársakban.

Szabó Ervin: – A sikerben óriási szerepe van a folyamatosságnak: meghatároztuk a sorrendet, hogy az egyes területek – gazdasági ügyek, kereskedelem, marketing, innovációs fejlesztések – irányítása hogyan kerül hozzám. Mindkét fél részérol nagyfokú érettségre van szükség. Mindenkiben ott a tettvágy. Tibor a harmincéves rutin alapján végezte a dolgát, nekem pedig éreznem kellett, hogy mi az a pont, ahol már én jövök. Az alapító tulajdonos feladata a társaság jövojének építése, a vezérigazgató dolga az alapmuködés kialakítása úgy, hogy az a jövoképet szolgálja. A kérdéses helyzetekben pedig mindig a kezdetekkor írásban lefektetett és mindkettonk által aláírt elvek döntöttek, így nem volt vita. De nem rögtön vezérigazgatóként csöppentem bele a harmincéves történetbe. Azt nem lehet egy ilyen nagy múltú cég esetében. Projekteken dolgoztam, egyrészt azért, hogy Tibornak legyen alkalma felmérni, hogyan teljesítem a rám bízott feladatokat, másrészt azért, hogy legyen alkalmam megismerni a vállalati kultúrát. Az volt a célunk, hogy a folyamat végén a hazai kkv-k elé állhassunk, és azt mondhassuk, itt a minta a sikeres generációváltásra.

Az átadás-átvétel idoszakában a cégek általában befelé fordulnak.

Sz. E.: Valóban, az átadás-átvétel két éve alatt a feladatok megduplázódtak. Tozsdei cégként át kellett alakítanunk a gazdálkodásunkat és a könyvelésünket a nemzetközi IFRS standard szerint, ami egy kkv számára óriási feladat, de a hozama is hatalmas: ezután már a nemzetközi befektetok és ügyfelek számára is átlátható és mérheto a vállalat muködése. A GDPRmegfeleloség is komoly kihívást jelentett, hiszen harminc év alatt 65 ezer ügyfél választott Kulcs-Soft terméket. 2018-ban új irodaházba költöztünk, és bevezettük a BizXpert online, mobil környezetben is futó számlázószoftvert a hazai piacon. A legnagyobb tavalyi projektünk pedig, hogy bekötöttük a számlázóprogramokat a NAV-hoz. Volt olyan idoszak, hogy hétszeres ügyfélszolgálati terheléssel muködtünk.

 Ez is azt igazolja, jó irányba megyünk. 2017 és 2018 során minden fo mutatónkban – árbevétel, ügyfélszám, nyereségesség, részvényárfolyam – dinamikusan nottünk.

K. T.: A Kulcs-Soft a piaci elonyét a folyamatos innovációnak köszönheti, és annak, hogy rendszeresen újabb ügyviteli szoftvert fejleszt a kis- és középvállalatok számára. Az alapveto stratégiánkon az átalakulás idején sem változtattunk. Abban sem volt kérdés köztem és Ervin között, hogy ahogyan eddig, továbbra is a kkv-knak fejlesztünk számlázó-, könyvelo-, bérszámfejto és egyéb kiegészíto programokat.

Min dolgoznak most a Kulcs-Softnál?

Sz. E.: A negyedik generációs szoftverünk már egy felhoalapú, komplett ügyviteli rendszer, ami integráltan kezeli a vállalat minden folyamatát és minden adatát. A felhasználó nincs az irodai számítógéphez kötve, a felületeket akár mobiltelefonról, akár laptopról eléri a világ bármely pontjáról.

K. T.: Egy rendszer szolgálja ki az egyes területek igényeit: az alkalmazott telefonon kaphatja meg a bérjegyzékét, a könyvelo a mobilján ellenorizheti a kiállított számlákat, míg a tulajdonos egyben átlátja a cég minden adatát, az utalásokat, a beérkezo számlákat. De nem minden elozmény nélküli ez a fejlesztés. A BizXpert online számlázóprogramunk sikere magáért beszél: öt év alatt nemzetközi szinten 145 ezren töltötték le.

Nem lassítja az újdonságok megjelenését a szakemberhiány?

K. T.: Nem gondolom, hogy bármikor nehezebb vagy könnyebb lett volna jó munkaerot találni, mint ma. Persze segít a tozsdei jelenlétünk, a harmincéves múltunk és a fejleszto iskolákkal kialakított kiváló kapcsolatunk.

Hogyan tartják meg a munkatársakat?

Sz. E.: Nem babzsákkal, nem csocsóasztallal és nem is cafeteriával, hanem szakmai kihívásokkal. Akinek csillog a szeme, az nálunk mindig talál izgalmas, új feladatot.

Idén harmincéves a vállalat. Hogyan ünnepelnek?

 Sz. E.: Fontos számunkra, hogy segítsük azokat, akik kikerülnek az iskolapadból, és egyszer majd ügyviteli szoftvereket fognak használni. Idén szeretnénk elérni, hogy háromszáz oktatási intézménynél a mi szoftverünkön keresztül tanulják meg a szakma alapjait. Számukra ingyen kínáljuk a terméket, sot igény esetén a tanárok oktatását is biztosítjuk.

K. T.: A BizXpertet is ingyenesen adjuk harmincezer vállalkozásnak. Sokan megkérdezik, hogy miért.  Mert ezzel segítjük az induló vállalkozásokat, mi pedig rengeteg fontos visszajelzést kapunk a termékfejlesztéshez. Ha van tízezer felhasználónk, az tízezer tesztelot is jelent.