Kulcs-Soft: évrol évre értékesebb

Szabó Ervin 2016-ban kerül a Kulcs-Soft Nyrt.-hez, 2017-ben veszi át a cég vezetését, de rövid ido után küldetése túlmutat a vállalatvezetésen. A kidolgozott stratégia új lendületet hoz, aminek a sikerét jól mutatja, hogy cég folyamatos növekedésben van, a cég értéke megtöbbszörözodött az elmúlt évek alatt és ennek dinamikáját a pandémia sem törte meg, sot!

2020. késo oszén beszélgettem eloször Ervinnel. Ekkor már túl voltunk a pandémia egy-két csúnya hullámán, ami elorevetítette, hogy nincsen olyan szféra, amit ne érintene majd a krízis. Ebben az idoben viszont inkább csak analitikák voltak, semmint megoldások. Azóta, ahogy a pesti szleng mondja: sok víz lefolyt a Dunán. Már bizonyságot nyert, hogy a megélt traumák hatására szinte nincsen olyan vállalat, ahol ne kellett volna „újra gombolni a kabátot”. A helyzet nemcsak azt hozta magával, hogy új módszerek és struktúrák jelentek meg a vállalati kultúrákban, hanem a COVID pozitív hozadékaként számos elhatározás, terv, célkituzés leporolásra került, ami felgyorsította megvalósítási folyamatokat. A digitalizáció, az online-tér a napi élet részévé vált, nemcsak a magán, hanem a céges viszonylatokban is.

Barna András (B.A.): Mondhatni, hogy napra pontosan egy évvel ezelott beszélgettünk, akkor a cégen belüli generációváltás utolsó fázisában voltatok. Noha a pandémia már velünk volt, markánsan nem kapott szerepet az interjúnkban. Ma viszont ez nem megkerülheto momentum, mert a hatása mindenkire kiterjedt pozitív és negatív értelemben is. Különösen az informatikai cégek esetében, akiknek talán a leglátványosabb a kiteljesedése mostanság. Hogy összegeznéd az elmúlt két évet a felsoroltak tükrében?

Szabó Ervin (Sz.E.): Az a tapasztalatom, hogy ma leginkább az olyan cégekrol szólnak a hírek, amikben ugyan benne van a növekedési potenciál, viszont nagy befektetés mellett veszteséget termelnek, ennek okán nem tudnak eredményt felmutatni. Ezzel szemben kevesebb szó esik az olyan cégekrol, akik tíz-húsz-harminc éve a piacon vannak, biztos ügyfélkörrel rendelkeznek, stabil eredményt termelnek és emellett növekedni is tudnak és tiszta jövoképpel rendelkeznek. A „startup-hype” ellenére – ami nem baj – én azt tapasztalom, hogy a pandémia alatt viszont felértékelodtek a biztos, stabil alapokon álló cégek. Ennek talán legkézzelfoghatóbb elismerése, hogy éppen a beszélgetésünk napján kaptuk meg az oklevelet az amerikai Dun & Bradstreet nemzetközi cégminosítotol, hogy pénzügyileg legstabilabb vállalkozások közé tartozunk.

B.A.: A generációváltás ezek szerint megmutatkozott a cég eredményeiben?

Sz.E.: A generációváltás során kis túlzással szinte „tapintható volt”, hogy mennyit fejlodtünk. És mindezt úgy értük el, hogy ehhez nem kellett beszállnia egy kockázati tokebefektetonek, nem kellett ahhoz akvizíció, hogy adott idoszak alatt az adózott eredményünket és céges EBITDA-t megduplázzuk. Ezek a momentumok is jó igazolják, hogy a Kulcs-Soft Nyrt. egy értékalapú cég.

B.A.: A generációváltás metódusa egyébként le is zárult?

Sz.E.: Igen, és továbbra is növekedési fázisban vagyunk, ami lehetové teszi, hogy mi is nézzünk akvizíciós célpontokat. Ez egyébként korábban is benne volt a terveinkben, de nem akartuk összemosni a generációváltással, most viszont itt van, vagy itt lehet az ideje.

B.A.: Az akvizíciós célpontok megmaradnak a tevékenységetek holdudvarában vagy újabb lábai lesznek a cégnek?

Sz.E.: A fókuszt tartani fogjuk. A Kulcs-Soft alapvetoen a KKV-nak szolgáltat, illetve nekik nyújt megoldásokat, tehát ami ebbe belefér, az lehet érdekes számunkra. Ugyanis nekünk megvan az az egyedülálló piaci pozíciónk, hogy ami muködési folyamatok szempontból felmerül egy cég életében az árubeszerzéstol, az értékesítésen át a könyvelésig és bérszámfejtésig, azt mi le tudjuk fedni. Szemben mondjuk olyan startupokkal, akik csak egyetlen dologra kínálnak megoldást, ami több szempontból sem lehet elony egy kis- vagy középvállalkozás számára, hisz több szoftverszállító termékét saját magának kell sok esetben muködésre bírnia. Az ehhez szükséges rendszerszervezoi és informatikai tudás, ma nincs ott a kis -és középvállalkozóknál.

B.A.: A pandémia nyilván nemcsak válságkezelo megoldásokra ösztökélte a cégeket, hanem progresszív lépéseket is kiváltott. Ti milyen stratégia mentén haladtatok?

Sz.E.: A Kulcs-Soft Nyrt. hihetetlen energiákat invesztált a technológiai fejlodésbe és az oktatásba, elovettük azt, amiben a legerosebbek vagyunk a piacon. Ez a két dolog nagyon jó alapot szolgáltatott a jövore nézve. Ennek egyik elemeként a Kulcs-Akadémia kurzusait teljes mértékben „áttereltük” az online-világba, aminek köszönhetoen az elmúlt két évben háromezer céget képezhettünk, segítve mindennapi muködésüket, ma már akkreditált képzohelyként online képzéseket is tudunk tartani a könyvelok részére, megnyitva az utat további több tízezer potenciális új ügyfél eléréshez. Továbbá a kollégáinknak ez ido alatt ötszáz nap belso tréninget tartottunk, hogy fejlodjenek szakmailag. Az eredményeink magukért beszélnek, amibol egyértelmuen látszik, ha egy cég, aki technológiába, saját kollégái és ügyfelei fejlesztésébe invesztál, az a gazdasági sikerekben is megmutatkozik. Ennek okán ma elmondható, hogy az elso féléves nyereségünk a COVID alatt harminc százalékos növekedést mutat, és ez a dinamika a második félévben is folytatódott.

B.A.: Van releváns piaci versenytársatok?

Sz.E.: Az általunk kínált ügyviteli szortiment minden egyes elemének van konkurense, de szinte elenyészo azok száma, akik arra törekednek, hogy lefedjenek minden a vállalkozások számára fontos folyamatot, részmegoldásokra törekszenek.

B.A.: Tulajdonképpen adódik a kérdés, hogy egy ponton túl miért nem invesztál valaki fejlesztésekbe, hiszen az a napnál is világosabb, hogy a pandémia miatt óriásit ment elore a digitalizáció.

Sz.E.: Egyfelol azért, mert ma olyan komplex rendszerek kifejlesztése, amivel a Kulcs-Soft is rendelkezik, nemcsak több milliárd forintba, hanem sok-sok évbe is kerülnek, ez elég hamar kedvét szegheti egy új piaci szereplonek. Ugyanakkor én óvatosan bánok a digitalizációs áttörés kifejezéssel, mégpedig azért, mert bár a fejlodés örömteli, ennek ellenére szerintem a vállalkozások dönto többsége még csak most érkezett meg el a „nullapontra”.

Egyébként, ha már a digitalizáció szóba került, akkor a magam részérol nagyon örülök annak, hogy végre a kisebb cégek is használnak informatikai rendszereket és eldobták a papíralapú muködést, megnyitva a lehetoséget a Kulcs-Soft komplexebb muködést támogató rendszerei elott.

B.A.: Azt gondolom, ahhoz, hogy ez bekövetkezzen, azért kellett egy törvény is, ami leginkább a gazdaság kifehérítését szolgálta.

Sz.E.: Jól látod, és ha megnézzük az elmúlt tíz évet a hazai piacon, akkor valóban azt látjuk, hogy egyik digitalizációs fejlodés sem azért következett be, mert erre a vállalkozásoknak belso igénye volt tömegesen, hanem törvényi kényszer miatt. Elég megemlítenünk az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenorzo Rendszert (EKÁER), a trafikiok kötelezo adatszolgáltatást, az online pénztárgépek megjelenését, vagy a számlák beküldését a NAV rendszerébe. A folyamatnak még nem vagyunk a végén, hisz jön az E-ÁFA rendszer és az adózási célú egységes auditállomány (Standard Audit File – Tax, rövidítve SAF-T) megvalósítása. Végig gondolva talán az egyetlen hazai felsovezeto vagyok, aki szállítói oldalon ezek mindegyikével foglakozott és a Kulcs-Soft is egyedülálló kompetenciával rendelkezik mindegyik felsorolt téma esetén, ezért is vagyunk megkerülhetetlenek ezen a piacon.

B.A.: Azt gondolnám, hogy egy IT cég viszonylag könnyen meg tud birkózni a pandémia bezártságával, hiszen a munka otthonról is végezheto. Jól gondolom, tényleg könnyebb a helyzetetek?

Sz.E.: Nálunk rendhagyóan alakult a covidos munkarend, mert tudatosan mi sokat voltunk biztonságos körülmények között együtt a kollégákkal, ami nem azt jelenti, hogy nem volt home office, vagy „a” és „b” hetes munkarend, de az arányokra nagyon odafigyeltünk. Mindvégig törekedtünk arra, hogy egészség megorzése mellett a céges együttmuködés, a közösen megélt szakmai sikerek ne kizárólag az online térben történjenek meg. Viszont érdekes, hogy akik a korábban a leginkább igényelték az otthoni munkavégzést, azok közül a legtöbben egy ido után rájöttek, hogy nem jó mindig otthonról dolgozni. Ami a vezetoi oldalt illeti: úgy menedzselni egy céget, hogy a dolgozó otthon van, az nehéz feladat. Ennél még nehezebb, és ebben van az igazi felsovezetoi hozzáadott érték hogy a kollégákat újból visszahozzuk a munkahelyre. Biztos vagyok benne, hogy azon cégek, melyek az elmúlt 2 év során kizárólag a távoli munkavégzésre rendezkedtek be, vesztesen fognak kijönni a COVID idoszakból a területi együttmuködések, vállalati kultúra szempontjából. Egyébként a honi és a nemzetközi tendencia is azt mutatja, hogy szépen lassan kialakul egy egészséges egyensúly az otthoni és a céges munkavégzéssel kapcsolatban.

B.A.: Most, hogy megtörtént a generációváltás és növekedési pályán van a cég, mi a következo kihívás számodra – megtalálni az utódodat?

Sz.E.: Igen ez is a jövo egyik feladata, mert úgy érzem, hogy már eggyé váltam a Kulcs-Soft-tal, röviden: megérkeztem. Az viszont nagyon inspirálna, ha egy olyan céget hoznánk be egy akvizíció során, ahol a generációváltás még nem történt meg. Egy ilyen folyamatot még egyszer nagyon szívesen végigvinnék, a Kulcs-Soft pozícióját erosítendo.

Az interjú szerzoje: Barna András (Business Class Magazin)